KAPITTEL 12

Elevene sitt skolemiljø

Gjelder for elever i grunnskolen, videregående samt elever som deltar i leksehjelpordninger og skolefritidsordninger.

Alle har rett på et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring.


Skolen har en aktivitetsplikt for å sikre at alle elever har et trygt og godt pykososialt skolemiljø.

De skal ha nulltolerande for krenking, mobbing, vold, diskriminering og trakasering.

De skal jobbe forebyggende for at alle elever skal ha et godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring.

Alle som jobber på skolen skal følge med og gripe inn i hendelser dersom det er mulig.

Alle som jobber på skolen skal varsle rektor dersom de får kjennskap til eller misstanke til at noen har et utrygt skolemiljø.

Når en elev opplever eller undersøkelser viser at en elev ikke har et skolemiljø som er trygt og godt. Skal skolen straks sette inn tiltak.

Det er ikke skoleansatte sin opplevense som avgjør om skolemiljøet er trygt. Det er elevn sin opplevese som skal legges til grunn og være avgjørende.


Skolen skal lage en skriflig aktivitetsplan, denne skal innneholde:

-Hvilket problem tiltaket skal løse.

-Hvilket tiltak skolen har planlagt.

-Når tiltaket skal igjennomføres.

-Hvem som er ansvarlig for gjennomføringen av tiltakene.

-Når tiltakene skal evalueres.


Dersom en elev opplever et utrygt skolemiljø kan eleven selv eller foreldre melde inn til statsforvalteren. Saken skal først meldes inn til rektor. Hvis saken ikke er meldt inn til rektor eller det er mindre enn en uke siden, kan statsforvalteren avise saken, så fremst det ikke foreligger særlige grunner for at dette er urimelig. Eleven må også gå på den skolen som klages inn.


Statsforvalteren skal undersøke om skolen har fulgt sin aktivitetsplikt. De skal sørge for at alle innvolverte elever blir hørt. Hva som er best for eleven skal være grunnleggende i saksbehandlingen.

Kommer statsforvalteren frem til at skolen ikke har fulgt aktivitetsplikten sin kan statsforvalteren vedta hva skolen skal gjøre for at eleven skal få et trygt og godt skolemiljø.


Avgjørelsen fra statsforvalteren er et enkeltvedtak og kan klages på av elev/foreldre men skoleieren har ikke klagerett på enkeltvedtaket.