SAKKYNIG VURDERING

En sakkyndig vurdering utarbeides av PPT. Den skal beskrive elevens behov for spesialundervisning i timeantall, organisering og hvilket opplæringstilbud som bør gis. Den skal være tydelig, konkret og basert på elevens behov. Etter utarbeidelsen av en sakkyndig vurdering, skal skolen lage et enkeltvedtak. Når enkeltvedtaket er på plass, utarbeides en IOP som er pedagogenes arbeidsverktøy i planleggingen av undervisningen. 


Det er viktig å beskrive konkrete tiltak som vil være til hjelp for eleven. Dette kan være hjelpemidler, kompetanse i personalet, hvordan læringsmiljøet bør være med mer.  Foreldre og eleven skal involveres i prosessen, slik at alle involverte har eierskap til mål og tiltak.


  •  oo

Som minstekrav skal den sakkyndige vurderingen inneholde PP-tjenestens vurdering av:

  • Elevens utbytte av den ordinære opplæringen
  • Elevens lærevansker og andre forhold som er viktig for opplæringen
  • Elevens realistiske opplæringsmål
  • Elevens muligheter i en ordinær opplæring
  • Opplæring som gir et forsvarlig opplæringstilbud
  • Om opplæringen skal gies som ene undervisning , i liten gruppe eller sammen med klassen.
  • Time antall med spesial pedagog og assistent.


Obs: Som forelder har man ikke klagerett på en ferdig skrevet sakkyndig vurdering. Viktig å lese gjennom før enkeltvedtak lages. Man kan klage på enkeltvedtaket som skolen har ansvar for. Om man er uenig.